De kust van Perth naar Exmouth - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Imke Lánský - WaarBenJij.nu De kust van Perth naar Exmouth - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Imke Lánský - WaarBenJij.nu

De kust van Perth naar Exmouth

Door: Imke Lansky

Blijf op de hoogte en volg Imke

23 Mei 2017 | Australië, Exmouth

Tien dagen verder en we hebben alweer heel veel gezien en gedaan! 14 mei hebben we deels nog in Fremantle doorgebracht. We hebben wat in het stadje rondgelopen en zijn nog naar The Dutch Shop in Perth geweest. Te veel lekkere dingen, maar te duur. Later die dag zijn we richting het noorden vertrokken. De dag erna zijn we eerst naar Lancelin voor de zandduinen geweest en daarna naar het Nambung National Park. Dit staat bekend om The Pinnacles Desert. Ook zijn we nog bij twee stranden geweest, maar het was extreem hard aan het waaien waardoor er bijna geen strand meer te zien was en het water was enorm troebel. Die dag zijn we ook nog in het plaatsje Jurien Bay geweest, bekend om het grote mooie strand, maar het was gewoon geen weer om op het strand te zitten.
15 mei zijn we weer verder naar het noorden gereden. Eerst een stop in Geraldton, de grootste plaats tussen Perth en Darwin. Daar moesten we even van profiteren, want hier zitten wel grote supermarkten en is het een stuk goedkoper om dingen aan te schaffen. Bij het visitor center kwamen we er achter dat het Kalbarri National Park voor een groot deel dicht is op het moment. Natuurlijk precies de stukken waar wij ook heen wilden. Dat betekende dat we met een tour moesten. We zijn richting Kalbarri gereden en hebben eerst nog wat lookouts bekeken langs de kust. Er waren veel mooie hoge kliffen. Van zandkleur tot enorm rood. In de avond gingen we op tour naar het afgesloten deel van het park. Eerst naar Nature's Window. Een natuurlijk raam van steen met op de achtergrond het dal met een rivier die er doorheen loopt. Door de zonsondergang was er mooi licht. De andere stop was de Z-bend lookout. Mooie hoge kliffen, maar helaas was het al best donker aan het worden. De dag erop hebben we nog een paar lookouts in het park bezocht en daarna zijn we richting Shark Bay gereden. We stopten bij de Hamelin Pools, waar je levende fossielen (stromalieten) hebt van 3,5 miljard jaar oud. Daar in de buurt hebben we geslapen op een camping. De dag erop gingen we weer even samen reizen met de twee meiden. We zouden namelijk naar Steep Point gaan, het meest westelijke puntje van het vasteland van Australië. Dit was via een 4x4 track door de duinen heen. Het was een redelijk ruige rit, maar wel erg mooi. We hebben zonsondergang gekeken bij het meest westelijke puntje en er vlak naast gekampeerd. De dag erna zijn we naar de Thunder Bay Blowholes geweest waar je hele mooie kustlijnen met extreem hoge kliffen zag liggen. Die dag namen we ook weer afscheid van de andere twee meiden en zijn we naar Shell Beach gegaan, een strand wat bestaat uit allemaal kleine schepjes. We sliepen die nacht weer op een bush camp. Ik ben telkens heel blij als er ook maar een wc is, maakt niet uit of het een long drop (gat in de grond, stinkt een uur in de wind) of een doorspoeltoilet is. Dat tweede is tegenwoordig een hele luxe. Een douche is nog grotere luxe. Dat doen we helaas niet zo heel vaak en het is hier extreem stoffig overal, dus wij zijn ook enorm stoffig.
20 mei zijn we de regio van Shark Bay verder gaan verkennen. Eerst langs het uitkijkpunt bij Eagle Bay en daarna door naar het François Peron National Park. Dit bestond uit veel rode off road weggetjes. Lekker stoffig. We stopten bij de Gregories voor lunch en hier zag je al een stukje van wat het park kenmerkt, de witte stranden dat samenkomt met het rode woestijnzand. We zijn daarna naar Bottle Bay gegaan, waar je grote rode kliffen hebt die bij het strand eindigen. Een heel mooi gezicht, het blauwe water, het witte zand en de rode kliffen. Bij Skipjack Point kon je vanaf de klif heel goed het heldere water in kijken en daar hebben we een Eagle Ray, schildpad, school vissen, kleine haai en in de verte dolfijnen zien zwemmen. Die dag erop verlieten we Shark Bay om meer richting Coral Bay te rijden. We stopten bij de Quobba Blowholes die enorm veel water omhoog spoten. Dat was tof om te zien en we raakten helemaal doorweekt van het water. Gisteren kwamen we aan bij Coral Bay waar we hebben gesnorkeld bij het Five Fingers Reef. Vandaag hebben we gesnorkeld in het Cape Range National Park bij Turqoise Bay. Helaas was het water niet helemaal helder, maar het was alsnog mooi. Ook hebben we nog twee wandelingen gedaan in het park. Eerste de Mangu Mangu Groge trail en daarna de Yardie Gorge Trail. De tweede had nog en rivier tussen de kliffen wat er mooi uit zag. De komende twee nachtjes slapen we op een camping in Exmouth (jeej douche). Morgen gaan we een whaleshark snorkel tour doen, dus ik hoop echt heel erg dat we ze gaan zien!

Het was geen hele uitgebreide blog, maar ik had al niet verwacht überhaupt iets te kunnen posten de komende weken. Misschien dat er over een tijdje weer een blog volgt!

• 23 Mei 2017 - 17:04

Cora Koppijn:

Ha Imke!
    Wat heb je weer een prachtige dingen beleefd!
    We hebben weer erg genoten van het " meereizen"!
    Prachtig land is het toch he!
    Wij wensen je ook de komende dagen weer veel plezier toe!
    Veel liefs, Oom Wim en Tante Cora

• 24 Mei 2017 - 09:35

Daphne:

De wereld is moooi zo moooi zo moooi zo mooi! Supervet! Mag ik bij je langskomen om even te theeleuten? Bijkletsen met zulk uitzicht lijkt me heerlijk :) Kusjes!!

• 24 Mei 2017 - 15:35

Monique:

Hoi Imke,
    Weer prachtige foto's! Wat een geweldig mooie natuur daar. Geniet er van!
    Groetjes, Monique