Caving, Hobbits, Vulkanisch gebied & Oostkust - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Imke Lánský - WaarBenJij.nu Caving, Hobbits, Vulkanisch gebied & Oostkust - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Imke Lánský - WaarBenJij.nu

Caving, Hobbits, Vulkanisch gebied & Oostkust

Door: Imke Lansky

Blijf op de hoogte en volg Imke

27 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Taupo

Ben ik weer! Ditmaal vanuit Taupo. Het meer van Taupo is kennelijk zo groot, dat de stad Signapore erin past. Mijn tijd in Nieuw-Zeeland zit er bijna op. Nog iets meer dan een weekje en ik zit weer in Australië. Afgelopen week heb ik weer heel veel gezien en gedaan.

19 maart was een drukke dag. We reden van Raglan naar Rotorua, maar onderweg hadden we twee grote stops: Waitomo Caves en Hobbiton. Als eerste gingen we naar de Waitomo Caves waar ik de Tumu Tumu Toobing activiteit heb gedaan. Hierbij ga je in de Tumu Tumu grot zwemmen, lopen, en black water raften in een band. Het was super vet. Wanneer je in de band lag, zag je zoveel glow worms om je heen. Heel erg mooi. Het lopen in de grot was ook niet heel makkelijk, omdat we alleen onze hoofdlampen hadden en er veel stenen onder water lagen. Toen we hier klaar waren, zijn we naar Hobbiton gereden. Wat veel toeristen hier, niet normaal. Het was erg leuk om de Hobbit Holes te zien. We hadden alleen een Chinees bruidspaar voor ons die bruidsfoto's aan het maken waren en wij mochten ze niet even inhalen. Hierdoor heb ik telkens moeten kijken hoe ze honderden foto's namen per Hobbit Hole, echt super fijn. Aan het einde kregen we nog een drankje bij de Green Dragon Inn. Een shuttlebus bracht ons naar Rotorua. Het was een gek gezicht toen we in het plaatsje aankwamen, want er kwam op veel plekken allemaal stoom uit de grond door de geothermische activiteit!

De volgende dag ben ik naar twee geothermale parken geweest in de omgeving van Rotorua: Wai-O-Tapu en Waimangu Volcanic Valley. Voordat we het park Wai-O-Tapu in gingen, stopten we nog bij een grote mud pool die zo warm was dat er allemaal bellen onstonden die ook plopten. Daarna gingen we naar de Lady Knox Geyser toe. Deze laten ze elke dag uitbarsten. Ze gooien er iets van zeep bij, waardoor het proces van de uitbarsting sneller verloopt. Er waren super veel Aziaten en ik ben meermaals aangevallen door selfiesticks, echt hartstikke fijn. Daarna ging ik het park in. Het was heel speciaal, want ik had nog nooit zoiets gezien. Overal om je heen hoorde je het geluid van kokend water en bellen van modder die kapot gingen. Heel erg raar. Ook had de grond vele verschillende kleuren. De twee hoogtepunten waren de Champagne Pool en Devil's Bath. De eerste had een oranje rand en de tweede had water van geel groene kleur. Toen ik het park had gezien, ben ik naar Waimangu Volcanic Valley gegaan. Dit park was een stuk minder toeristisch, maar deed zeker niet onder aan het andere park! Dit park is het jongste vulkanische gebied ter wereld. Je liep een wandelpad naar beneden. Onderweg kwam je vanalles tegen. Er was een groot meer waar de damp boven het water heel mooi bewoog. Aan het einde van de dag was ik flink moe.

21 maart begon mijn oostkust trip. Het begon nogal chaotisch omdat de buschauffeur er niet was en ze een vervanger moesten regelen. Hij moest van 70 kilometer verderop komen. Uiteindelijk gingen we dan op pad richting Te Kaha. Hier sliepen we op een hele mooie locatie. Vanuit de tuin had je uitzicht op zee. Je liep naar beneden en je was op het strand. Ik heb genoten van het uitzicht en wat op het strand gewandeld. In de avond hadden we lekker eten en konden we genieten van de prachtige zonsondergang. Toen het donker was zijn we in de hot tub gaan zitten onder de sterren en heb ik nog een vallende ster gezien!
De dag erop gingen we naar de East Cape Lighthouse; het meest oostelijke puntje op het vasteland van Nieuw-Zeeland. We hadden mooi weer en het uitzicht was prachtig. De oostkust is helemaal niet toeristisch en dat was wel heel erg leuk. Deze avond sliepen we in het gehucht genaamd Tatapouri. Er was werkelijk niks anders behalve het strand. We zijn in de avond nog wel even naar Gisborne geweest voor eten maar dat was het dan ook wel. De ochtend van 22 maart wilden we de eerste zonsopgang van de wereld gaan bekijken, maar het was helaas heel erg bewolkt, waardoor we het alleen lichter zagen worden. Die ochtend had ik ook een stingray tour! We kregen pakken aan om mee de zee in te lopen en helaas regende het, dus kregen we ook nog een poncho. Het zag er hilarisch uit. We kregen allemaal nog een houten stok en daarna was het waggelen in de zee. Onderweg kwam er al een stingray op mij af die besloot als een puppy tegen mijn benen op te springen. Hij ging me ook bijten, iets minder fijn. Toen we met z'n allen op een rijtje stonden in het water, kwamen de stingrays langs gezwommen. Ook zaten er grote King Fish in het water en die hebben nogal scherpe tanden. Ik heb een stingray gevoerd, dat was toch wel spannend haha. Meermaals wilden de stingrays tegen je benen aan springen. Het was een hele unieke ervaring. Die dag reden we ook terug naar Rotorua. Ik ben met Ann, een Belgisch meisje, nog rond gaan lopen. We liepen langs het meer en gingen nog langs het Ohinemutu Maori Village. De dag erop heb ik lekker gerelaxed.

25 maart ben ik richting Lake Aniwhenua gegaan. Onderweg kwam er een Maori gids aan boord die vanalles aan ons vertelde over de cultuur. We stopten onderweg nog bij rock carvings. Daarna gingen we naar de Marae. Hier staat een ontmoetingshuis voor de Maori mensen en het is een zeer spirituele plek. We hadden een kleine welkomstceremonie en daarna moesten we iedereen groeten op de traditionele manier: het aanraken van elkaars neuzen. We hebben binnen gekeken in het huis en daarna zijn we naar onze accommodatie bij Lake Aniwhenua gegaan. Het was hier super mooi. Deze avond zouden we een traditioneel Hangi diner eten. Het eten werd in de grond gedaan en daarna konden we deelnemen aan verschillende activiteiten. Ik heb een armband gewoven (al denk ik niet dat ik die Australië in ga krijgen want het is van natuurlijk materiaal) en daarna heb ik meegedaan aan de stick games en het leren van de Haka. Het was allemaal echt hilarisch en gezellig. Het Hangi diner was heel erg lekker en we hebben nog gechillt in de gemeenschappelijke ruimte en onze Maori gids heeft nog vragen beantwoord.

Gisteren ben ik in Taupo aangekomen. Onderweg stopten we nog bij een natuurlijke Hot Spring bij Kerosine Creek, maar het water was zo heet dat ik er nauwelijks in kon staan. Ook hebben we nog de Huka Falls bezocht. Hier stroomt zo ongelofelijk veel water doorheen, niet normaal. Eenmaal in Taupo heb ik niet veel gedaan. Het was nogal druilerig weer. Vandaag is het weer hetzelfde. Ik heb wat rondgelopen in het stadje en bij het meer gekeken, maar af en toe gaat het ineens keihard regenen.

Komende dagen heb ik onder andere nog de Tongariro Crossing op het programma staan. Ik hoop heel erg dat die doorgaat, want het weer is niet heel geweldig. Fingers crossed dus maar!

  • 29 Maart 2017 - 09:48

    Ingrid En Riek:

    Wat een belevenissen weer, vooral met die vissen leek me eng.

  • 29 Maart 2017 - 22:07

    Daphne:

    Oehh wat wen toffe avonturen en bijzondere natuur allemaal! MAar woow die stingrays zijn wel echt supercreepy!!
    Kusjes op je kuitjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Imke

Actief sinds 25 Okt. 2016
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 92697

Voorgaande reizen:

18 November 2016 - 12 Juli 2017

Backpackavontuur Australië & Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: